Wielu właścicieli samochodów traktuje przeglądy okresowe jako usługę zbyteczną. Pamiętają o nich dotąd dokąd zmuszają ich do tego warunki gwarancji. Potem to tylko wyrzucanie pieniędzy – twierdzą, przecież to tylko wymiana oleju i paru filtrów. Tymczasem fachowcy uważają inaczej.
Serwis ESO Warszawa Białołeka - serwis aut Opel Citroen, Peugeot i Ford
Dlaczego należy wykonywać przeglądy okresowe?
- Zapobiegają przed powstawaniem dużych i drogich usterek wynikających z braku wykrycia ich na wczesnym etapie powstawania np. nieszczelności na osłonach przegubów napędowych, które wymienione na czas nie powodują uszkodzenia samego przegubu.
- W dużym stopniu zapobiegają powstaniu niespodziewanych usterek które w mało oczekiwanym momencie mogą unieruchomić nasze auto.
- Zwiększają bezpieczeństwo użytkowania auta, poprzez kontrolę kluczowych układów pojazdu np. hamulcowego, kierowniczego czy jezdnego.
- Zapewniają właściwe działanie wielu podzespołów naszego auta, poprzez wykonywaną w czasie przeglądu regulację i konserwację. W czasie przeglądu wykonuje się czynności z zakresu kontroli, regulacji i konserwacji wielu ważnych układów pojazdu np. układu hamulcowego co zapobiega powstawaniu wielu usterek np. obniżeniu skuteczności hamowania, szybszemu lub nierównomiernemu zużywaniu się okładzin.
- Systematyczna wymiana oleju i filtrów zapobiega wielu usterkom silnika i przedłuża jego żywotność.
- Zakres przeglądu obejmuje czynności których nie wykonuje się przy okazji innych napraw i których nie wykonują samodzielnie klienci np. regulacja i konserwacja ukł. hamulcowego, kontrola luzów wszystkich elementów zawieszenia, kontrola testerem płynu hamulcowego i chłodzącego, kontrola ciśnienia w kole zapasowym, ustawienie świateł, smarowanie uszczelek drzwi itd.
- Wiele czynności wykonuje się w jednej cenie. Licząc pojedynczo czynności zawarte w przeglądzie okresowym, jego koszt byłby znacznie wyższy.
- Twój samochód będzie służył Ci dłużej, jeśli zadbasz o niego właściwie.
Jak często należy wykonywać przeglądy okresowe?
Przeglądy okresowe należy wykonywać raz w roku lub co określony przez producenta przebieg - w zależności która z przesłanek wystąpi wcześniej.
Zakres czynności wykonywany podczas przeglądu okresowego
1. Jazda kontrolna przed przeglądem
- ocena prowadzenia się auta
- kontrola stuków zawieszenia
- kontrola skuteczności hamulca, systemu ABS
- kontrola działania układu wspomagania kierownicy
2. Auto na warsztacie
- praca pedału hamulca
- ABS system ostrzegania
- wskaźniki
- system poduszek bezpieczeństwa
- przełączniki regulatory
- dmuchawa ogrzewanie klimatyzacja
- sygnał dźwiękowy
- oświetlenie wewnętrzne
- pióra wycieraczek przód, tył, mechanizm
- układ mycia szyb, reflektorów
- oświetlenie wskaźników
- kierunkowskazy i światła awaryjne
- oświetlenie zewnętrzne
- regulacja zasięgu reflektorów
- antena radiowa
- zamki, zawiasy, uszczelki kontrola konserwacja smarowanie
- koło zapasowe, ciśnienie w kole
3. Auto na warsztacie - pod maską
- zaciski akumulatora, akumulator
- płyn hamulcowy zawartość wilgoci
- płyn chłodzący- temperatura krzepnięcia
- olej układu wspomagania
- węże płynu chłodzącego
- poziom oleju silnikowego
- paski napędu komponentów
- filtr powietrza do silnika, nawiewu do wnętrza
- świece zapłonowe, przewody WN, cewka
- przewody klimatyzacji
- instalacja elektryczna, uszkodzenia izolacji
- wycieki oleju
4. Samochód częściowo podniesiony
- łożyska przednich kół
- łożyska tylnych kół
- stan opon i felg
- kontrola ciśnienia w oponach
- kontrola luzów zawieszenia
- kontrola sprężyn zawieszenia i amortyzatorów
- kontrola klocków i tarcz hamulcowych przód i tył-czyszczenie konserwacja
- kontrola bębnów, szczęk, cylinderków i układu regulacji tylnych hamulców-czyszczenie, konserwacja
5. Samochód całkowicie podniesiony
- olej silnikowy, filtr oleju wymiana
- wycieki oleju, płynów - kontrola
- przeguby układu kierowniczego, osłony, mieszki
- przeguby napędowe, półosie, osłony
- układ wydechowy, mocowanie, wieszaki, nieszczelności
- przewody hamulcowe, nieszczelności, korozja
- kontrola poduszek mocowania i zawieszenia silnika
- układ paliwowy, przewody, nieszczelności
- tuleje metalowo-gumowe mocowania wahaczy, tylnej belki
6. Kontrola końcowa
- zerowanie wskazań terminu przeglądu
- czyszczenie auta z zabrudzeń warsztatowych
- dokręcenie śrub kół odpowiednim momentem
- jazda kontrolna po przeglądzie